Wizerunek kobiet w audycjach typu reality show

W odpowiedzi na skargi, które wpłynęły do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w związku z emisją audycji „Rolnik szuka żony” w TVP i „Kto poślubi mojego syna?” w TVN, dokonano wnikliwej analizy obu programów. Jesienią 2014 roku na antenie TVP i TVN zostały wyemitowane audycje typu reality show oparte na rywalizacji kobiet o względy mężczyzn. TVN emitowało audycję „Kto poślubi mojego syna?”według australijskiego formatu „Please Marry My Boy”, zaś Telewizja Polska reality show „Rolnik szuka żony” oparty na australijskiej produkcji „Farmer Wants a Wife”.   W związku z emisją obu programów do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęły skargi oraz pismo prof. Małgorzaty Fuszary, Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania, w którym podkreśla ona m.in. że „obrazy i treści, które odwołują się do uproszczonego, opartego na częściowo fałszywych sądach oglądu rzeczywistości, wzmacniają stereotypy. Obydwa cykle skonstruowane są według schematu odwołującego się do stereotypowych przekonań na temat społecznych i kulturowych wzorców zachowań kobiet i mężczyzn”.   Na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wnikliwą analizę obu audycji przeprowadziła prof. Beata Łaciak z Uniwersytetu Warszawskiego. Analiza zawiera m.in. opis gatunku reality show z uwzględnieniem jego randkowo-martymonialnej „odmiany”, do której autorka zaliczyła obie audycje. W analizie znalazły się również szczegółowe opisy bohaterów, scenariuszy i sposobów realizacji obu cyklów, opis obrazu relacji między kobietami i mężczyznami prezentowany w audycjach i wynikające z nich niebezbieczeństwa np. w pogłębianiu stereotypów.

  Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zwróci uwagę i podda pod rozwagę nadawców obu audycji główne wnioski wypływające z analizy, dotyczące:  

powielania stereotypów dotyczących różnych relacji mężczyzn i kobiet, także w relacjach rodzinnych; uprzedmiotowienia obrazu kobiet w audycjach oraz wulgarnego języka, jakim posługują się bohaterowie „Kto poślubi mojego syna?”, który zagraża rozwojowi małoletnich odbiorców.